Een professioneel logo laten ontwerpen

Wil je een nieuw logo laten maken voor je nieuwe organisatie? Of ben je niet erg tevreden met je huidige logo? Met mijn logo’s straal je online en op drukwerk de identiteit van je organisatie uit. Bij het ontwerpen van een logo hou ik rekening met de werkzaamheden van je organisatie, de naam van je organisatie en kom zo tot een logo dat jouw organisatie herkenbaar maakt. We kennen allemaal die gele supermarkt en die blauw/gele woonwinkel, dat is ook het doel met jouw organisatie.

BGV Aanbod Logo

Het laten maken van je logo tot oplevering, zo werk ik

Een persoonlijke aanpak is waar ik voor sta. Ik vind het belangrijk dat jij enthousiast wordt van je nieuwe logo. Daarom betrek ik je bij elke stap van het proces. Als je een aanvraag bij mij doet voor een logo gaan we eerst in gesprek. Waarvoor heb je een logo nodig? Wat moet je logo uitstralen? Heb je zelf al ideeën? Als we op een rijtje hebben wat voor jou belangrijk is ga ik aan de slag met een aantal concepten. Je krijgt daarna uiteraard de kans om deze concepten te beoordelen en voorkeuren uit te spreken. Nadat hierdoor je voorkeuren duidelijk zijn ontwerp ik de definitieve versie van je logo.

Hoe ontwerp ik een logo? Mijn werkwijze

Voor het ontwerpen van een logo kijk ik eerst naar de pijlers van je organisatie, waar sta je voor en wat bied je je klanten. Dit vertaal ik in vormen en ideeën waarin die pijlers naar voren komen. Het is voor een logo belangrijk dat het herkenbaar is, en dat het jouw organisatie representeert. Dit zorgt ervoor dat je logo in het oog springt, omdat mensen het automatisch associëren met wat ze zoeken. Ik maak daarvoor ook gebruik van de eerste letter van de naam van je organisatie, deze gebruik ik als basis voor de vorm van het logo. Dit zorgt ook weer voor een snellere associatie met jouw brand. Kijk voor een impressie eens naar het voorbeeld van de tennisvereniging waarvoor ik een logo ontworpen heb.

Professioneel logo laten maken, waar moet ik op letten? 

Er zijn oneindig mogelijkheden bij het ontwerpen van een logo, maar niet alles past bij jou of je organisatie. Een logo met een kat past niet bij een hondenasiel. Dat is misschien een extreem voorbeeld, maar het is belangrijk dat je logo bij je bedrijf of organisatie past. Jij moet trots zijn op je logo en je potentiële klanten moeten je herkennen. Of je een logo met of zonder tekst wil is aan jou. Soms is een logo duidelijk zonder tekst, soms heeft het tekst nodig om duidelijk te zijn. Hierover kan ik je natuurlijk een passend advies geven

Schetsen SF Bouw

Waaraan herken je een goed logo?

Het antwoord op deze vraag zit eigenlijk al in de vraag zelf, een logo moet herkenbaar zijn. We zien zelf dagelijks honderden logo’s, of dat nou online is of offline. Maar van al die logo’s die je te zien krijgt onthoud je er waarschijnlijk maar een paar. Dat is de bedoeling van een goed logo, maar wanneer is een logo herkenbaar en blijft het hangen? Hier zijn een aantal kenmerken belangrijk: 

Hou het simpel, ingewikkelde en complexe vormen blijven minder snel hangen

Gebruik passende kleuren, opvallende passende kleuren worden beter onthouden

Relevantie, je logo moet je organisatie representeren

Originaliteit, je logo moet uniek zijn voor jouw bedrijf

Doelgroep, het logo moet je doelgroep aanspreken

Als je logo aan deze kenmerken voldoet is het tijd om je logo te verspreiden. Plaats het op je social media, op je bedrijfspagina’s en op je drukwerk. Mensen gaan zich verbonden voelen met je organisatie als ze vaker je logo zien. Dit wordt ook wel het “mere exposure effect” genoemd in de psychologie. Als je vaak wordt blootgesteld aan dezelfde indrukken, dan worden deze indrukken vertrouwd.

vavaBGV SF bouw logo uitleg

Als we klaar zijn met je logo ontwerpen

Een logo kun je voor verschillende media gebruiken, zo zal een logo voor een scherm een ander kleurprofiel hebben dan een logo voor drukwerk. Dit komt doordat schermen een groter bereik hebben dan printers. Schermen werken met het RGB kleurprofiel en printers met CMYK.

Als het logo ontworpen is krijg je alle versies die je nodig hebt, om je bedrijf in verschillende media weer te geven. Omdat het logo niet altijd op een lichte achtergrond staat krijg je ook een versie voor lichte en donkere achtergronden. Er zijn natuurlijk ook versies mogelijk met slogan en nog vele andere. Twijfel niet om te vragen naar een extra versie die je nodig hebt, alles is mogelijk!

Een logo is het belangrijkste onderdeel van een huisstijl. Zorg dus ook dat jouw huisstijl aansluit bij het design van je logo, of andersom.

Laat zien wie je bent!

Een logo is het hart van je grafische identiteit. Onderscheid je en val op voor klanten. Neem vandaag nog contact met mij op, dan laat ik je zien wie je bent!

Vragen?